8.2.2018

eTwinning är för alla

En inbjudan till ett projekt gjorde mig ovanligt glad en måndag morgon. Orsaken är inte att det skulle vara så ovanligt för mig att få en projektinbjudan. Nej, det var för att den inbjudan som jag fick var lite annorlunda än de andra. Det var ett projekt där grundarna är en klass med elever som har synsvårigheter av olika grad.

Ditt projekt, dina idéer
eTwinning ger möjligheten att skapa precis sådana projekt som man önskar och med vilka grupper man vill - och det är högst sannolikt att man hittar andra som önskar precis samma sak. När projekten inte behöver vara utförda enligt ett visst upplägg har man friheten att utnyttja de styrkor som finns och stöda det som behöver stödas.

Det behöver inte vara skriftligt 

Ibland kan det vara bra att låta projektet vara icke-verbalt. Tänk vad mycket man kan berätta med bilder, musik och film! Man kan till exempel presentera sitt land med hjälp av självritade kartor, och göra det mer personligt med bilder från favoritställen på den egna hemorten. Twinspace på eTwinning har live event, så man kan även komma överens om videokonferens. Förstås får man också använda andra alternativ, det är inte uteslutet i eTwinning-projekt.

Hitta - och bli hittad
För att återkomma till den projektinbjudan som jag fick; det känns kanske konstigt att någon bara så där skulle få en så specifik inbjudan. Misstanke om att det beror på goda kontakter som inte alla har korsar säkert mångas huvuden. Egentligen har jag inte något särskilt exklusivt nätverk; jag är i eTwinning och där har jag gått med i en grupp med temat inkluderande utbildning. Gruppmedlemmarna där hittar mig och kan utgå från att jag är en person som mycket väl kan tänkas bli intresserad av projekt med specialpedagogisk aspekt.

Så, alla ni som funderar på om eTwinning är något för er, då eleverna ni undervisar har stödbehov av olika grad - kom med bara! eTwinning är verkligen för alla.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti