17.5.2018

En ny eTwinnare är född

Intervju med Therese Almén, fransklärare vid Gymnasiet Lärkan, Helsingfors 


Hej Therese! Du har visst nyligen varit på ditt första eTwinning -seminarium?

Ja, det har jag. I slutet av mars var jag i Poitiers i Frankrike på ett eTwinning-seminarium. Vi var ett sextiotal fransklärare och franska lärare, det vill säga som hade ett annat undervisningsämne än
franska, från 12 europeiska länder som möttes. De flesta av oss hade ingen erfarenhet av eTwinning från förut, utan vi var där av nyfikenhet och för första gången. Men det fanns även de som tidigare deltagit men som inte lyckats komma igång eller fått något projekt till stånd. Seminariet började på fredageftermiddag och avslutades vid lunchtid på söndag. Det var två intensiva dygn.

Hur skulle du beskriva seminariet med högst tre ord? 

Inspirerande, välorganiserat, roligt

Vad fick dig att åka till seminariet? Vad visste du om eTwinning innan du åkte?

Jag hade hört eTwinning-ordet men visste egentligen inte vad det handlade om. Hade hört av dig (Katja Wide) och visste att du gillar och jobbar mycket med det. När du sedan skrev ett inlägg på Södra Finlands svenska språklärares Facebook-profil om att det skulle ordnas ett seminarium för “oTwinnade” fransklärare i Frankrike tog jag reda på lite mer och ansökte om en plats av Riikka vid Utbildningsstyrelsen. Jag blev faktiskt otroligt glad då jag fick chansen att åka! Såg det som en möjlighet, en möjlig inspirationskälla till mitt arbete.

Berätta lite om mera om vad ni gjorde under seminariet!

På fredagen då vi anlände var det en allmän introduktion till eTwinning, vad det är, hur man förväntas jobba med eTwinning och så gavs det exempel på olika projekt som lärare på plats gjort
inom ramen för eTwinning. Eftersom temat för just det här seminariet var Patrimoine en partage : le patrimoine culinaire, det vill säga det var mat och traditioner inom kokkonst i fokus, följde en buffet där vi fick smaka på specialiteter från de länder som var representerade. Det är också en av mina passioner så jag tycker det var superintressant! Även om upplägget kunnat vara ett annat.

Vid middagen började sedan projektidéer att födas, i alla fall i mitt fall. Följande förmiddag ägnades ännu till att förkovra oss i eTwinning och vi fick höra och se hur projekt blivit till och hur man realiserat dem och varför. På eftermiddagen skulle vi leta efter samarbetspartners och i grupper fundera på vad vi ville göra. Det fortsatte vi med den sista förmiddagen. Det var en fungerande strategi eftersom vi faktiskt började tänka på och planera ett projekt direkt på plats. För jag tror annars att då man åker hem och dimper ner i en vardag, med okorrigerade uppsatser och oplanerade timmar, glömmer man lätt tankarna på det där fina samarbetet, trots ivern och inspirationen på plats.

Nu hade vi planerna och tidtabellerna klara och så väl hemma, var det bara att fortsätta där. Och precis som på andra utbildningar föds det otroliga idéer och många fina tankar när man har tid att fundera tillsammans under en kaffepaus eller en middag. Då när man diskuterar fritt och i princip utan mål och press så sås många frön. Precis så var det under det här seminariet också. Våra gemensamma middagar, som hörde till, och som vi alltid åt tillsammans, var tillfällen att komma framåt och lära känna fler eventuella samarbetspartners. 

Har du möjligtvis redan börjat planera ett eller flera eTwinning -projekt? 

Eftersom vi då genast under seminariet började planera så har jag ett projekt med en fransklärare
från Slovakien och en lärare som undervisar matlagning och vinkännedom på en hotell- och restaurangskola på La Réunion. Vi har nu redan gjort halva projektet; eleverna har presenterat Finlands viktigaste måltider, tiderna för dem, typiska maträtter och ingredienser som de har fotat och satt upp på TwinSpaces där vi kan läsa de andra deltagarnas texter och se deras bilder. För vår del ska vi nu innan skolåret avslutas muntligt presentera Slovakiens och La Réunions måltider och typiska maträtter i för gruppen. Då har vi både presenterat Finlands kök och lärt oss om andras, skriftligt och muntligt.

Något du ännu skulle vilja berätta om seminariet? Fanns det t.ex. något som överraskade dig?

Nej, inte egentligen. 

Skulle du rekommendera andra lärare att delta i liknande seminarier?

Definitivt!

Tack massor Therese och lycka till med dina framtida samarbetsprojekt!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti